Därför är det skillnad på e-handel för B2B & B2C

B2B är inte detsamma som b2c. När jag ser tillbaka på de senaste 10 åren så har marknaden där jag verkat förändrats mycket. De traditionella ”Reklambyråerna” kallar sig nu ”Webbyråer” och affärssystemskonsulter leder kunderna i ”den digitala transformationen”. Ni är säkert fler som hört buzzwordsen och säkert tröttnat på alla fina ord och Powerpoints kring detta. Digitaliseringen sker allt snabbare och när vi startade Gung så såg vi behovet av att vara konkreta, direkta och fokuserade av att lösa e-handel för B2B (Business to Business). När det gäller e-handel såg vi att många B2B-företag försöker härma vad B2C (Business to Consumer)-företag gör – påhejade av ”webbyråerna”. Det är ett stort misstag. B2C och B2B skiljer sig mycket åt.

Vad driver utvecklingen

Bakgrunden till detta tror jag ligger i att man försöker kapitalisera på B2B-företagen ökade behov och det händer alltför ofta att leverantörer av B2C-lösningar hävdar att de är experter även på B2B e-handel. Många webbyråer hävdar att de är erfarna inom B2B och lovar ”… inga problem, det är precis som B2C…” eller att ”… köpmönster för B2B och B2C blir mer och mer lika…”. De hävdar att med några enkla justeringar kan en B2C enkelt bli en välfungerande B2B-lösning. Tyvärr stämmer inte detta och för företag som lockas, slutar det oftast med att de spenderat stora summor på anpassningar och ändå sitter med en undermålig lösning som är svår att underhålla och inte vidareutvecklas. B2b är inte detsamma som b2c.

Kratfulla verktyg är nyckeln till varför b2b är inte detsamma som b2c

Jag är övertygad om att en e-handel för B2B och kundportaler skall erbjuda en helt annan upplevelse än en traditionell konsument e-handelssite. Verktygen ska vara kraftfulla och designade för att vara snabba och precisa för att underlätta för de för människor att göra sina jobb. Grundläggande funktioner är viktiga men B2B-webbplatser kräver komplexa funktioner som är annorlunda än inom B2C. Det kan vara hantering av avancerade prissättningsmodeller, offertflöden, avancerad produktkonfigurering eller globala lagersaldon. För B2C är andra områden som SEO optimering, konvertering, landningssidor, betalningslösningar och så vidare betydligt viktigare än inom B2B.

Jag har listat de viktigaste skillnaderna mellan B2C och B2B och vad som är viktigt att tänka på innan man väljer plattform och lösning. Läs gärna vidare om detta genom att ladda ner dokumentet eller läs om vår B2B här.

Ladda ner vårt Whitepaper