[image_with_text image="17154"]

BLOGG: B2B webborder - syftet

[/image_with_text]

[blockquote text="Skapa merförsäljning genom att ge kunder en portal som enkelt presenterar vårt sortiment med en enkel orderläggning" show_quote_icon="yes" text_color="#000000"]

Då du sätter upp en webbordershop för B2B så finns det olika områden att fundera på. För att göra det lite enklare tänkte vi gå igenom dem en i taget – med en start i det strategiska. 

 

Vilka ska egentligen använda sig av lösningen?

Antagligen är det en mix av olika kunder, återförsäljare (butiker eller distrubitörer), interna säljare och agenter, och då måste webborderbutiken vara anpassad för alla dessa. Du vill antagligen att kunderna ska beställa så mycket som möjligt, att de ska kunna lägga majoriteten av dessa orders själva. Samtidigt som säljare, distributörer och agenter ska kunna skapa order och få kundinformationen direkt via webborderbutiken. Det ska självfallet vara så enkelt som möjligt att skapa dessa order och hålla sig informerad – i alla fall om du frågar oss.

Vad ger det för mervärde

Då tänker vi self service – att själv som kund kunna hantera order – så skapar det ett enormt mervärde. Speciellt då morgondagens användare inte bara kommer se det som en fördel att kunna hantera detta själva, utan som en nödvändighet. Att behöva ringa, mejla eller vänta på besök kommer helt enkelt inte fungera längre – det kommer vara en självklarhet att enkelt kunna sköta order när passar verksamheten och inte när ni har öppet. Någonting som idag kommer i form av webblösningar, medan morgondagens self-service antagligen kommer definieras av röstkommando och AI.

 

Men oavsett i vilken form det kommer, så handlar det om att erbjuda användarna/kunderna mer möjligheter. Att låta dem utforska ett större sortiment i lugn och ro – säkra i den informationen som ges och bekväma i sitt användande av systemet. Vilket i sin tur skapar möjligheter till merförsäljning – om det görs rätt.

 

För att det ska göras rätt behöver kunderna enkelt kunna se om produkten finns för leverans eller om de ska söka vidare, på samma sätt som att historik över köp, artiklar och priser kommer behövas finnas tillgängligt närsomhelst. Användarna kommer inte vilja behöva ringa, mejla eller hålla fysiska möten för att ta reda på detta. Det behöver finnas där, när som de behöver informationen och oavsett var de själva befinner sig.

[blockquote text="Att behöva ringa, mejla eller vänta på besök kommer helt enkelt inte fungera längre – det kommer vara en självklarhet att enkelt kunna sköta order när det passar verksamheten och inte när ni har öppet." show_quote_icon="yes" text_color="#000000"]

Hur ska vi få användarna att använda lösningen?

Kommer användarna söka upp er för att få använda lösningen, eller bör ni utbilda medarbetarna till att bli ambassadörer och säljare av lösningen? För oss är det senare en självklarhet, genom att ni använder lösningen internt så kommer ni driva kunderna att använda den själva – det blir helt enkelt det naturliga sättet att göra affärer med er. Låt era säljare och kundsupport förklara och hjälpa kunderna komma igång. I alla fall i början. Morgondagens användare kommer inte kräva en utbildning för att börja använda en B2B webborderlösning, för dem kommer det vara en självklarhet att direkt komma igång och använda lösningen. Vilket innebär att det är en god idé att se till att lösningen redan idag är intuitiv, att butiken liknar de webbutiker användarna besöker privat. På så sätt blir det mer naturligt för dem, och de kan komma igång snabbare.

 

Syftet kan med andra ord vara ” Skapa merförsäljning genom att ge kunder en portal som enkelt presenterar vårt sortiment och med en enkel orderläggning”

 

Nästa del: Sortiment

[action full_width="yes" content_in_grid="yes" type="normal" text_font_weight="" show_button="yes" button_text="Boka demo!" button_link="mailto:info@gung.se" button_text_color="#ffffff" button_hover_text_color="#ffffff" button_hover_background_color="#0a0a0a"]

Vill du se live hur Gung B2B fungerar?

[/action]