STORIES WE LOVEMOUNTAIN HORSE

Högre servicenivå med

lägre insats med vass B2B lösning

Låter högre kundservice med lägre belastning som en omöjlig ekvation? Inte för Mountain Horse. Samtidigt som det manuella arbetet på företaget har minskat högst avsevärt, upplever bolagets kunder en markant högre servicegrad. Som en bonus har säljarnas vardag förenklats och effektiviserats när de ute hos kund har tillgång till precis all information. Hemligheten bakom är webborderportalslösningen Gung.

Mountain Horse

Vallda, Göteborg

Grossist - kläder & skor

B2B, B2S, PIM

”Alla är supernöjda – våra kunder upplever oss mer moderna, snabba och smidigare att jobba med och våra säljare och agenter gillar skarpt att kunna sköta sig själva och kunna fokusera på säljet istället för på administration och internt slipper vi allt dubbelarbete och manuell stansning samtidigt som belastningen på kundtjänst minskat”, konstaterar Johanna Johnson, e-commerce ansvarig på Mountain Horse

Modern B2B fullt integrerad med övriga system

För ryttare över stora delar av världen är Mountain Horse, från lilla Vallda utanför Göteborg, ett begrepp. Man har i över 30 år försett ridsporten med moderiktiga kläder och utrustning och finns idag förutom i Sverige även i Norge, Tyskland, Belgien, Holland, Frankrike och Storbritannien. Det är inte bara produkterna som är moderna – för ett år sedan togs steget att implementera en ny weborderportalslösning.

 

”Vi satt med en gammal B2B lösning där vi fick göra mycket manuellt arbete och som tog oss evinnerlig tid”, berättar Johanna. ”Bara att få systemet att rulla var en utmaning eftersom vi inte hade någon synkning eller integration till våra övriga system.”

 

Idag har Mountain Horse en lösning baserad på weborderportalen Gung som är helt integrerad med affärssystemet Garp och PDM systemet PISA.

Två orderflöden i Gung för en smidig hantering

Mountain Horse jobbar med två olika orderflöden i Gung – dels Förorder som avser order av artiklar för kommande säsong och dels Stock Order där artiklarna finns på lager för omgående försäljning. De två flödena gör att Mountain Horse får full kontroll över order med rätt artiklar, priser, tillgänglighet och leverans beroende på vilka val som görs. Kunder kommer åt Stock Order och kan där lägga kompletteringsordrar där de ser planerade leveranser och själva planera utifrån dessa. De ser också order och fakturastatus och kan enkelt ladda ner artikelinformation och produktbilder.

 

”Kunderna uppskattar att de själva kommer åt informationen och kan lägga ordrar i Gung och vi blir ingen flaskhals”, konstaterar Johanna. ”De upplever B2B lösningen som enkel att jobba i och modern. Att det är enkelt och tillgängligt har gjort att de både är mer nöjda och att orderingången ökat.”

 

Säljarna jobbar med båda orderflödena ute hos kund och där har de tillgång till all information och historik. De ser de snabbt orderstatus, tidigare beställningar eller om fakturor är betalda och det är enkelt att söka fram när kunden köpte en specifik artikel och när det gjordes. De kan jobba mer effektivt samtidigt som behovet av stöttning från innesälj minskat högst avsevärt.

 

”Ett mål vi hade med en ny lösning var att minska belastningen på vår kundtjänst, men de positiva effekterna av att vi nu kör Gung har blivit långt fler”, summerar Johanna. ”Både våra kunder och säljare är mer nöjda än förut. Så mycket bättre kan det väl knappast bli?”

Enkel implementering och litet supportbehov

Nästa steg för Mountain Horse blir att koppla på Gungs lösning för Marketing och en ny B2C-lösning.

 

”Vi trivs att arbeta tillsammans med Gung. De har en djup kunskap, inte bara om sin egen lösning utan också om våra övriga system som Garp och PISA. Det gjorde implementeringen av B2B och B2S delarna smidig och snabb tillsammans med oss och vi är övertygade om att nästa steg blir minst lika bra. Vi behöver inte mycket support nu när lösningen väl är uppe och snurrar men när vi gör det får vi alltid bra och snabb hjälp”, avslutar Johanna.

LÖSNING I GUNG

 

  • B2B och B2S webborder direkt integrerad med affärssystemet Garp. Grunddata som artiklar och priser administreras direkt i Garp via modernt och intuitivt gränssnitt och hämtas till order. Lösningen har kortat tiden för orderläggning samtidigt som kunderna själva lägger order i större utsträckning.

 

  • Två orderflöden – ett för order mot lager och ett för förorder för kommande säsong. Villkor styr respektive flöde och säkerställer orderkvaliten. Lösningen gör det enkelt för både säljare och kunder att få överblick över lagerstatus och leveranstider och därigenom förenkla planering.

 

  • I Gung PIM skapas artikelinformation som egenskaper, bilder, texter och dokument. Varje artikel har multipla bilder och det är enkelt för återförsäljare att ladda ner bilder och artikeldata som behövs för att sälja Mountain Horse produkter vidare. Språkhantering sköts i Gung PIM. PIM systemet är integrerat med Garp och webborder.

OM MOUNTAIN HORSE

Grundat: 1988 av Lars Sjöswärd
Anställda: 15
Huvudkontor: Vallda, Göteborg
Artiklar: cirka 400 modeller i storlekar, färger och säsonger

Order: ca 8 000 order per månad, idag drygt 50% lagda via Gungs webborderportal

Omsättning: drygt 60 MSEK 2017

vill du läsa i lugn och ro? ladda ner vår PDF!

Vill du se live hur Gung B2B fungerar?