VASUMA

B2B, B2S & PIM | STOCKHOLM | GLASÖGON OCH SOLGLASÖGON

Vasuma glasögon man verkligen vill ha på

Vasuma är varumärket som har tagit glasögon från något, ja, halvintressant till något som man verkligen vill ha på sig. Vi på Gung har haft förmånen att jobba nära Vasuma i några månader nu och vi är väldigt sugna på att veta hur de själva skulle beskriva vad det inneburit. Vi tog ett snack med en av grundarna, Steffen Sundelius.

“Det har verkligen förändrat våra säljares möjlighet att prestera och de är väldigt nöjda”

— Steffen Sundelius, grundare

Hej Steffen, vad har du för dig på jobbet?

“Mina dagar varierar så klart väldigt mycket, vilket de gör i ett litet, kreativt bolag. Men vanligtvis är det någon timma mailhantering, sen lite koll med våra agenter och säljare som är ute på vägarna.”

Nu har ni ju kört PIM i Gung ett tag, hur såg er artikelhantering ut tidigare?

“Vi hade ett egenbyggt ordersystem som våra säljare kunde använda, det var ett väldigt enkelt system i stort sett med bara artikelnummer, inte kopplat till vårt faktiska lager osv. Så vår artikelhantering före PIM var egentligen obefintlig. Nu har vi bytt affärssystem till Fortnox vilket gjort att vi från grunden kan bygga upp ett bra artikelregister.”

Vad skulle du säga är den största förändringen för er efter Gung?

“Störst förändring är det för våra resande säljare som har mycket mer statistik och aktuellt lagervärde på fickan. Det har verkligen förändrat våra säljares möjlighet att prestera och dom är väldigt nöjda.”

Vilka har varit de största utmaningarna med att börja använda Gung för er?

“Det är alltid speciellt med förändring men den här förändringen har varit till något bättre. Sen har integreringen med Gungs team varit helt smärtfritt måste jag säga, så internt har vi inget att påpeka på och våra säljare är också väldigt nöjda.”

Vad tror du är viktigt för att sälja digitalt och växa som varumärke under 2023 och framåt?  Finns det funktioner som man inte kan vara utan?

“Det är troligt viktigt med en fungerande koppling mellan Gung och vårt lager för att säljarna ska kunna optimera sin försäljning och vikta mot vad som faktiskt finns i lager.”

Vilka mål har ni med Vasuma framöver, vad ser du fram emot?

“Vi har precis startat igång med ny distributör i UK och det ser vi fram emot. Under juni månad kommer vi ha en pop up store i London och köra lite event. Ett annat mål är att få igång Gung för våra återförsäljare.”

Vi tackar Steffen för att vi fick en liten inblick i Vasuma och ska göra vårt bästa för att stötta dem framåt och få med alla återförsäljare på banan.

Om Vasuma

Glasögonmärket Vasuma startades 2005 av de tre vännerna Jan Vana, Lars Malmsten och Steffen Sundelius med målet att utmana traditionella glasögonmärken. Inspirationen är en blandning mellan 50- och 60-talens estetik och populärkultur som kompletterar och förstärker bärarens personlighet. Utvecklingen har varit stark för Vasuma som 2021 omsatte drygt 30 miljoner.

Läs mer om Vasuma här
Föregående
Föregående

Galvin Green

Nästa
Nästa

Colmec