Trender inom B2B e-handel 2024

Det nya året har rullat igång och vi på Gung har gjort en trendspaning om vad vi tror kommer vara aktuellt och sätta spår inom B2B e-handel under 2024. En sak är vi säkra på och det är att B2B e-handel är högaktuellt och kommer vara en viktig hörnsten i B2B-företags försäljningsstrategi.

Ai-genererad bild om B2B E-handel

Trend 1: B2B e-handel hetare än någonsin

Den pågående digitala omvandlingen omformar hur företag driver sin B2B-verksamhet och 2024 kommer B2B E-handeln vara hetare än någonsin. Främst för att kunderna kommer kräva den typen av lösningar för att göra affärer med dig. Företagskunder vill på samma sätt som privatpersoner kunna agera självständigt online oavsett om det gäller inköp av varor, resor eller tjänster. För att vara relevant som leverantör är det därför mycket viktigt att kunna erbjuda digitala säljkanaler. Enligt en undersökning från Gartner så förutspås det att 2025 kommer 80% av försäljningsinteraktionerna mellan företag att äga rum i digitala kanaler mellan leverantörer och köpare. För dem som ännu inte har tagit steget och ökat sin digitala närvaro genom en B2B e-handel är det alltså hög tid att vakna upp. Att vara närvarande och tillgänglig online för sina kunder när de vill handla från dig är avgörande för framgång inom B2B-världen.

Vi kan vara säkra på att 2024 kommer ännu fler B2B-företag använda digitala säljkanaler, vissa för första gången men för många är detta inget nytt. För de som ännu inte anammat förändringen är budskapet tydligt: det är dags att anpassa sig till den digitala verkligheten och dra nytta av befintliga möjligheter. Marknaden är mogen, kunderna redo, och genom snabbt agerande kan företag få en flygande start in i den digitala B2B-världen.  

Trend 2: Ökad närvaro på marknadsplatser

Digitala marknadsplatser som Amazon och Ebay har under det senaste årtiondet blivit viktiga och självklara plattformar där köpare och säljare möts för att genomföra affärstransaktioner. Även starka varumärken och distributörer erbjuder sin plattformar för externa leverantörer exempelvis H&M, Ellos och Intersport. Tjusningen med marknadsplatser är att relativt små leverantör kan dra nytta av plattformarnas teknik och tjänster för att nå ut till en stor publik. Genom marknadsplatser kan företag bli synliga i fler försäljningskanaler, nå nya marknader, bygga förtroende hos kunder och boosta sin försäljning. Vi märker av att allt fler företag sett potentialen och nu efterfrågar möjligheten att nyttja marknadsplatser för att dra nytta av deras globala räckvidd och öka exponeringen för sina produkter.  

Trend 3: Ai, Ai och mera Ai

Det går inte att skriva en trendspaning utan att nämna artificiell intelligens påverkan på branschen. Under senaste året har vi sett hur användandet av Ai minst sagt har exploderat. Det har redan integrerats med e-handeln och här är ett område som garanterat kommer att växa och ge smartare arbetssätt för alla. För den som driver e-handel har det redan lett till flera nya möjligheter att med analyser via Ai att skapa starkare kundrelationer, anpassade erbjudanden, hantering av produktinformation, logistik, lager och mycket mer. Allt fler av dessa funktioner byggs nu in i system och e-handelsplattformar. I Gung har vi ex Ai-stöd i vårt PIM-system för att hantera översättning av texter till relevanta språk och marknader. Det enda vi kan vara säkra på är att vi ännu inte kan veta exakt allt som Ai kommer kunna lösa för oss i framtiden. 

Trend 4: Generation Z tar köpbeslut med nya krav

I takt med att olika generationer tar över beslutsfattande positioner inom arbetslivet omformas förväntningar och krav på företag. Millennials, den första generationen som växte upp med digital teknik, är nu etablerad som beslutsfattare. De har en hög skepsis mot säljare och enligt Gartner så föredrar 44% av dem att inte ha någon interaktion alls med säljare när de ska göra ett B2B inköp. Detta beteende förväntas hålla i sig även framöver. Generation Z, födda mellan 1997 och 2012, har nu börjat göra entré på arbetsmarknaden. Födda in i den digitala eran har de naturligt en stark digital inköpsprofil. 2023 förväntas Gen Z utgöra hela 40 procent av den globala arbetsstyrkan år 2030. I Sverige innebär detta en femtedel av befolkningen och en tredjedel av alla i arbetsför ålder. Nu när de tillträder beslutsfattande roller kommer deras krav på digitala försäljningskanaler och metoder att forma framtidens affärsinteraktioner och säljstrategier.  

Trend 5: EDI för alla inom B2B E-handel

EDI har spelat en avgörande roll för att främja automatisering och effektivitet inom B2B e-handel, och det har blivit ett oumbärligt verktyg för företag som strävar efter att optimera sina affärsprocesser och samarbeta effektivt med sina partners. Användningen av EDI har i många fall gått från att vara en möjlighet för en leverantör till att bli ett krav för att ingå en affärsrelation. För att skapa tillväxt och att nå nya kunder kan EDI därför vara avgörande, och dess implementering i B2B e-handel blir alltmer aktuell för att accelerera transaktioner och eliminera manuella processer. Det är värt att notera att EDI inte bara passar stora företag; tvärtom kan små och medelstora företag dra störst nytta av att automatisera processer och spara resurser.  

Trend 6: Kunder kräver lättillgänglig information

Ett tydligt beteende bland köpare är att de vill kunna samla så mycket information som de bara kan på egen hand utan att behöva interagera med en säljare eller en kundtjänst. Detta gäller också för B2B-relationer och då behöver det vara enkelt att skapa, publicera, lagra och underhålla information om produkter och tjänster på ett effektivt sätt. Med en B2B E-handel kan företag möta kundens behov och samla ihop all data så att allt som hör ihop med en produkt samlas på en sida enkelt accessbar för den som behöver tillgång till informationen.

Detta är några av de trender som sannolikt kommer att påverka B2B e-handeln under 2024. Under våren kommer vi att dyka in djupare på vart och ett av ämnen. Om du känner att du är berörd, eller kanske inspirerad, av någon av dessa trender står vi på Gung redo med stöd och vägledning. Tveka inte att kontakta oss!

Föregående
Föregående

Optimera din B2B e-handel med EDI 

Nästa
Nästa

Stärk kundrelationen: 9 tips för effektiv onboarding i B2B E-handel