SÄTILA OF SWEDEN

B2B + SÄLJPORTAL + PIM + MARKNADSPLATSINTEGRATIONER | SÄTILA | MÖSSOR OCH ANNAT STICKAT


Nyckeln till snabbare och smidigare orderprocess för Sätila of Sweden

Från en säljares perspektiv: Hur kopplingen mellan webhandeln och affärssystemet förenklat vardagen och orderflödena för Sätila of Sweden. En brygga mellan webhandeln och affärssystemet - det var vad Sätila of Sweden ville ha under våren 2020. Man ville slippa dagarna med Excelfiler och telefonköer och förenkla e-handeln. Man ville även förenkla vardagen för de säljare som är ute och lägger order hos kund. Man valde då Gung för att integrera med affärssystemet Garp. Nu upplever man att flödena blivit smidigare och går mycket snabbare.

”Ska jag lägga en order till en kund så lägger jag den tusen gånger snabbare i Gung.”

— Max Åhman, säljare på Sätila of Sweden

Behovet att snabba upp flödet

“Vi kände att vi behövde ha en brygga mellan webhandeln och Garp för att enklare kunna få e-handeln att fungera och göra hela flödet smidigare”, säger Max Åhman, säljare på Sätila of Sweden om varför man bestämde sig för att implementera Gungs lösning. Det var under våren 2020 som arbetet påbörjades med att bygga upp en B2B weborderportal, en B2S portal för säljarna och ett nytt PIM-system för att samla all produktinformation i på en och samma plats

“När jag började för tre och ett halvt år sedan hade vi inget system för oss säljare när vi var ute”, förklarar Max. ”Vi satt med Excelfiler när vi var ute hos en kund. Skulle de lägga en order fick jag lägga den i en Excelfil som jag sedan skulle mejla iväg så att vi kunde läsa in den i Garp. Jag brukade samla ihop veckans orders och skicka in 48 filer eller så som skulle läsas in. Det var så omständligt.”

Det var inte bara säljarna man ville förenkla vardagen för utan även kunderna själva. I och med B2B weborderportalen skulle kunder nu kunna ha enklare tillgång till den information de behöver och det skulle bli enklare för dem att själva lägga order:

“Våra kunder vill ju kunna snabbt och enkelt bara gå in på datorn och kolla vad som finns och klicka i, det är som om de internethandlar och då ska det gå smidigt för dem istället för att behöva sitta och prata i telefon med kundsupporten. Butikerna har kanske inte tid att sitta och vänta på en telefonkö för att köpa tjugo, trettio mössor - det är för bökigt.”

Hur Sätila of Sweden skapade en enklare vardag för sina säljare

I och med de nya systemen kan Max och säljarna enkelt komma åt all den information de kan tänkas behöva med ett knapptryck. I B2S, säljarportalen, samlas all information från PIM systemet och affärssystemet vilket kan användas till exempel som underlag för att skapa linesheets och produktkataloger, lägga order åt kunder, eller få ut statistik över viktig data.

 “Det är en skön förändring”, säger Max. “Sitter jag hos en kund och får frågan ‘hur många har du av den här artikeln?’ kan jag bara gå in och kolla; ‘vi har 40 stycken’, ‘bra, då tar jag 20 av dem’. Enkelt. Istället för att då behöva ta tid att ringa in och kolla vad vi har på lager och hur många av dem vi kan skicka.”

I och med det nya systemet blir det enkelt att hantera både förhandsorder och varje säljare kan alltid se vilka orders de har inne. Dessutom minskar man på det administrativa arbetet när all information kunder behöver, som exempelvis EAN koder, finns i portalen och går snabbt att exportera till en Excelfil eller pdf för att skicka ut. Kanske viktigast av allt, dock, är att man nu slipper processen med att först samla på sig order i Excelfiler för att sedan manuellt lägga in dem i Garp, något som Max uppskattar:

“Det är ett väldigt smidigt sätt att jobba och jag tycker att det är väldigt enkelt att jobba i Gung. Jag kommer ju åt Garp-systemet även om jag sitter hemma men ska jag lägga en order till en kund så lägger jag den tusen gånger snabbare i Gung. Nu går de bara rakt in i Garp så att vi kan plocka ut den och skicka iväg varorna. Så det har ju inte bara underlättat för oss säljare men även för de som sitter på kundsupporten och på lagret. Hela flödet blir mycket snabbare.”

Det är inte bara säljarna som kan gå in och lägga order dock, i och med B2B webshopen kan kunderna själva nu lägga order istället för att behöva ringa in till kundsupporten. Gung har på så vis blivit något som används både internt och externt hos Sätila och Sweden. Och det är inte bara säljarna som har upplevt nyttan i det nya systemet berättar Max:

 ”Det har blivit så att många även på kontoret sitter och lägger sina order i Gung och det är ju bra!”

Nu blickar man framåt

Nu fäster Sätila of Sweden blicken västerut, med en planerad expansion till Nordamerika till nästa år. I takt med att företaget växer ökar behovet av att enkelt och snabbt kunna förse en större kundbas med rätt information.

“Idag är det ju så att alla webhandlare ska ha olika filer, information och bilder de behöver ha för sina lagersystem och sånt. Det kan man ganska enkelt plocka ut ur Gung. Då går det snabbt och smidigt att göra de här filerna till många kunder”, säger Max.

Med på den här framtidsresan är Gung och portalen man planerar att fortsätta utveckla genom att lägga till fler och fler funktioner.

 “Det vi håller på att fundera på just nu är att lägga till en bildbank i Gung. Så att våra kunder vet att där finns alla bilder och annonser och allt annat de behöver. Det låter jättebra tycker jag”, teasar Max.

Vi på Gung tackar fantastiska Max Åhman och Sätila of Sweden för ett gott samarbete och ser fram emot det fortsatta utvecklandet av deras portaler. Vi ser dessutom fram emot att fortsätta stötta medan de fortsätter växa sig än större.

Om Sätila of Sweden

Sätila of Sweden är ett av Sveriges äldsta stickerier. Med start redan för 125 år sedan i just Sätila har företaget växt från produktion av vävda tyger till att idag producera över 300 000 stickade mössor. Även om fokuset legat på just mössor sedan innan man skapade den berömda Stenmarksmössan på 1970-talet, skapar man även andra stickade assessorer och kläder för marknader i Norden, Tyskland och, inom en snar framtid, Nordamerika till en omsättning på ca. 26 miljoner. Med hållbarhet och kvalitet som ledord stickas alla plagg i Sverige. Idag arbetar 15 personer på företaget och huvudkontoret ligger fortfarande i Sätila.

 Vill du också göra vardagen enklare för dina säljare?

Föregående
Föregående

Trofé

Nästa
Nästa

Dr. Denim