ACTIVE BRANDS GROUP

B2B + FORTNOX // STOCKHOLM // INNOVATIVA PRODUKTER INOM SPORT OCH HÄLSA


rehband-img.jpeg

Smart teknik för snabb tillväxt: Så effektiviserade Active Brands Group sin kundhantering

När Active Brands Group stod inför utmaningen att växa sin kundbas från 50 till 500, blev svaret en innovativ lösning. Genom att implementera Gung B2B, kopplat till Fortnox, har företaget effektiviserat sin orderhantering och öppnat dörren för tillväxt. Lösningen en spelväxlare som hjälpt dem att undvika manuellt arbete och frigöra tid. Följ med på deras resa och upptäck varför denna integration var avgörande för att skala upp deras verksamhet med bevarad kvalitet och service.

Som ett “House of Brands”, alltså ett företag med flera varumärken i portföljen, så fokuserar Active Brands Group på att distribuera kvalitétsprodukter inom Sport & Hälsa till den Skandinaviska marknaden. Idag tillhandahåller ABG distribution av varumärken som Rehband, Smell Well, Ortho Movement, Aetrex, m.fl.. Nu ligger fokus på att expandera genom att ta in fler varumärken i portföljen. Det handlar om varumärken som är en bra match med nuvarande portfölj och som finner nytta i att få tillgång till Active Brands Groups nätverk.

I skrivande stund ligger huvudkontoret i Stockholm innerstad och det är totalt 10 anställda, lite spridda världen över, som driver bolaget framåt. Att jobba en hel del remote har sedan länge varit en verklighet för ABG som har en säljare baserad i Norge, en i Finland, och en som agerar säljagent i Thailand.

“Kostnad och kvalité var de två faktorer som avgjorde. Så enkelt är det, och då var valet verkligen inte svårt att välja investera i Gung.“

— Michaela Fogelberg, Supply & Demand Manager på Active Brands Group

Utmaningen med att gå från 50 till 500 kunder

I samband med att Rehband blev en del av portföljen för Active Brands Group så stod man inför utmaningar man tidigare inte stött på. Innan expansionen hade ABG runt 50 kunder som skickade in relativt stora ordrar. Däremot var ABG väl varse att om Rehband blev en del av portföljen så skulle kundbasen bli tio gånger så stor, och flertalet av dessa kunder skulle vara mindre aktörer vars orderkvantitet kan pendla mellan högt och lågt.

Michaela Fogelberg, Supply & Demand Manager för Active Brands Group, berättar om resan från 50 till 500 kunder, samt kring vad kopplingen mellan Gung och Fortnox inneburit för dem:

“Vi implementerade Gung B2B för lite över ett drygt år sedan, som vi då också kopplade mot Fortnox. När vi tog in Rehband gjorde vi en explosionsartad utveckling i antal kunder. Vi fick närmare 500 istället för de 50-tal aktiva kunder vi hade innan. Helt plötsligt blev detta ett administrativt problem som lätt kan bli en enorm börda om man inte gör något åt det. Problemet var inte bara att vi växte i antal, utan även att de kunder som tillkom kunde vara allt från Stadium som skulle ha 2000 skosulor till en lokal ortopedklinik i Västerås som skulle ha 2 handledsskydd”.

Vidare kommenterar Michaela utmaningen med expansionen:

“Spannet av kunderna som tillkom gjorde att vi behövde ett effektivt sätt för att hantera alla kunder vi jobbar med. Vi vill aldrig säga nej till kunder. Initialt trodde vi att vi skulle behöva anställa personer som skulle spendera sina dagar med att stansa in alla dessa ordrar.”

Det var i det här stadiet man valde att effektivisera och frigöra tid genom användning av Gung B2B. Med en kundportal som är automatiskt integrerad med Fortnox så såg Michaela med kollegor en enorm potential. Michaela som tidigare varit användare av Gung i samband med en tidigare tjänst hos Elodie såg detta steget som en naturlig del av expansionen:

“Det fina med Gung är att kunden själv kan gå in och ‘själv-serva’ sig. Kunden kan då också se hela vårt sortiment och utbud, och med enkelhet sortera/filtrera/söka sig fram till det de är ute efter. Detta är verkligen ett etablerat beteende eftersom vi alla gör det som privatkonsumenter, så vi tror starkt på att det ger ett mervärde hos kunderna”, berättar Michaela.

news-ortho-movement-upgrade-your-shoes.jpg

Argumenten bakom investeringen i Gung B2B och vår koppling mot Fortnox

Som Active Brands Group såg det så hade dem två val: anställa personal för att manuellt stansa ordrarna eller investera i Gung B2B med automatisk koppling mot Fortnox. Valet blev enkelt när vissa parametrar undersöktes:

“Vad kostar det att implementera Gung som lösning? Vad kostar nyanställd personal för manuell stansning av ordrar gentemot Gung? Vad innebär det i kvalité för kunden att ha en digital portal gentemot manuell kontakt via mail/telefon? Vi insåg rätt fort att det alltid finns en risk för att det blir fel vid manuell stansning samt att dröjsmål lätt kan uppstå från det att kund mailar in till att någon internt stansat ordern. Tänk då också om någon är sjuk eller på semester - skall kunden behöva vänta extra länge då? Med Gung kan kunden själv gå in och lägga en order för att inom en minut få en orderbekräftelse. Det ser vi som en service i snabbhet, och att kunden tydligt ser vad som beställts och vad dem får”, menar Michaela.

Vidare kommenterar Michaela de faktorer som avgjorde:

“Kostnad och kvalité var de två faktorer som avgjorde. Så enkelt är det, och då var valet verkligen inte svårt att välja investera i Gung”.

Vad Gung innebär för Active Brands Group

“Vi vill öka antalet kunder, samt antalet artiklar och volym. Vårt primära mål idag är att sälja som idag fast i större utsträckning. Då är det oerhört viktigt för oss att undvika så många administrativa handpåläggningar som möjligt. För att bredda och växa vår verksamhet och för att kunna göra det med en hälsosam marginal så måste vi investera och vidareutveckla vår IT-infrastruktur. Vi vill jobba vidare med detta, också för att det gör kundens vardag lättare. Vi vill hänga med och inte skapa administrativa bördor där människor måste trycka på knappar hela dagarna. Vi vill skapa automatiserade flöden i den utsträckning det går, och därför är Gung helt fantastiskt för oss. Vi slipper manuellt arbete och har mycket tid för annat”, berättar Michaela när frågan om vad verksamheten har för primära mål kom på tal.

“Kopplingen Gung Fortnox fungerar väldigt bra. Vi har aldrig haft några problem. En order lagd i Gung trillar direkt in i Fortnox - och det är huvudsaken. Jag kan absolut rekommendera Gung till de som känner att man behöver frigöra tid och jobba med annat”, är Michaelas avslutande ord för intervjun.

Vi på Gung riktar ett enormt tack till Michaela Fogelberg och Active Brands Group för att de ställt upp på en givande intervju, samt till att ABG är en så grym kund att arbeta med. Vi önskar ABG all lycka med den expansion som nu väntar, och vi kommer göra allt för att bidra till dess framgång.

Avslutningsvis vill vi också säga att vi innerligt hoppas att Active Brands Group fortsätter sträva mot sin vision, nämligen att skapa en hälsosammare värld genom att uppmuntra till en aktiv livsstil. Det tycker vi på Gung är viktigt!

Länk till Active Brands Group

Föregående
Föregående

Otto Olsen

Nästa
Nästa

Cross Sportswear