CROSS SPORTSWEAR

B2B + SÄLJPORTAL + PIM + SHOPIFY // STOCKHOLM // FUNKTIONELLA SPORTSKLÄDER FÖR EN AKTIV LIVSSTIL


200603_Cross_SS21_6884.jpg

Cross sportswear tar klivet in i framtiden med Gung och Shopify

Cross Sportswear, med sina rötter i design av högkvalitativa sportkläder för den aktiva livsstilen, har genomfört ett avgörande strategiskt skifte till Shopify, i samarbete med Gung. Denna omvandling har inte bara rationaliserat företagets interna processer utan också öppnat upp dörrarna för en ambitiös expansion. Upptäck hur denna övergång till en mer automatiserad och effektiv e-handelslösning sätter Cross på kartan för att ta sig an globala marknader med nyfunnen kraft och förtroende.

Cross Sportswear grundades av två passionerade golfare från Göteborg och har sedan starten 1986 designat och producerat sportkläder av svensk kvalité för en aktiv livsstil. Visionen är att finnas där livet möter sport, eller så elegant som det låter på engelska: “Where life and sports cross”. Genom unik kunskap och avancerade teknologier har man idag ett brett utbud av artiklar som håller dig torr och fräsch genom alla 18 hål på banan, trots tufft klimat. Kort sagt så tar Cross dig från punkt A till B, och gör det med stil. Idag på Cross arbetar det 5 personer på huvudkontoret i Stockholm, 1 i Göteborg med fokus logistik och kundsupport, samt 2 i Shanghai som ansvarar för produktionen. Totalt har Cross agenter och distributörer på 20 olika marknader.

“Varför inte låta artiklarna i Gung bara rinna över automatiskt till Shopify?“

— Camilla Jäntti, marknads- och e-handelsansvarig på Cross Sportswear

Utmaningar med tidigare e-handelslösning

Tidigare hade Cross en lösning bestående av WooCommerce och WordPress för deras e-handel B2C. Med den dåvarande lösningen stötte back-office kontinuerligt på problem som satte käppar i hjulet och gjorde att man inte kunde ta e-handeln till den nivå Cross hade som mål. När kollegorna på Cross tröttnat på att fixa samma problem gång på gång, att inte ha en effektiv rea-hantering, och att behöva knappa in ordrar manuellt så bestämde de sig för att hitta en alternativ lösning. Då Cross är ett litet men sammansvetsat team så behövs en plattform som har en effektiv process för hantering av e-handeln, och ett orderflöde som gärna sköter sig självt. Insikten och fokuset om att finna en ny lösning för den publika e-handeln ledde till att vidare kontakt med Gung, som Cross redan körde som B2B och B2S, inleddes. Efter samtal och projektledning har Cross idag en publik e-handel via Shopify som bidragit till ett mycket effektivare arbetssätt, där tid frigjorts som tidigare spenderats på manuellt arbete och felhantering i WooCommerce.

Camilla Jäntti, marknads- och e-handelsansvarig för Cross, berättar om resan från WooCommerce och WordPress till Shopify via Gung och vad det innebär för dem:

“Från att spendera mycket dyrbar tid på manuellt dubbelarbete och felsökning i WooCommerce har Shopify via Gung öppnat många dörrar. Vi utför inget dubbelarbete, minimalt med manuellt arbete, och kan istället fokusera på våra kärnprocesser. I och med att vi arbetar effektivare idag så har vi möjligheten att ta stora steg framåt och vi ser en kraftig expansion online som möjlig”.

Cross, som innan man använde Gung körde order- och produkthantering via excel och papper, har idag en mycket smidig och lätthanterlig e-handel i Shopify. Resan från papper och excel har alltså skett naturligt där Cross först insåg fördelarna med Gung för att sedan ta nästa kliv och verkligen maximera utnyttjandet av Gung genom att även haka på vårt erbjudande om automatiska flöden även via Shopify.

Nu växlar Cross om och det är fullt fokus på e-handeln

Eftersom personerna bakom Cross frigjorts från onödigt spenderande av tid, tack vare automatiseringar, så ligger fokuset idag på expansion. Cross vill expandera på redan existerande marknader genom att förvärva marknadsandelar, men vill även blicka utåt i världen och ta sig an nya aspirerande marknader. Camilla menar att den utmaningen kommer att bli lättare tack vare Gung-portalen för B2B:

“Gung kommer vara ett viktigt verktyg i vår expansion, speciellt som ett säljverktyg. Vi har redan sett hur Gung underlättar för våra säljare på många olika plan.”

Vidare kommenterar Camilla varför Shopify genom Gung också kommer underlätta expansionen:

“Tidigare hade vi en e-handel som var helt fristående, men nu kommer det underlätta i vår expansion att vi har Gung PIM och fyller i data på ett ställe som sedermera går ut till B2B och B2C automatiskt - de facto att vi bara behöver jobba med en källa för flera kanaler kommer underlätta mycket i arbetet som krävs för att expandera snabbt och smärtfritt”.

Processen för Cross att nå slutkonsument är idag automatiserad och bra mycket effektivare jämfört med tidigare lösning. Camilla beskriver flödet och skillnaden som dag och natt:

“Den WooCommerce-sidan som vi hade vår e-handel på hade utvecklats för ett antal år sedan, därav var den trögarbetad och svår. Det krävdes mycket manuellt arbete och det uppstod ständigt buggar. Vid hantering av REA så kraschade plattformen eller så visades fel priser och många kunder såg priser utan moms. Plattformen kändes tung och gammal, samt inte optimal för en rörlig e-handel. Dessutom fick vi ladda ner en fil som vi fick importera i vårt affärssystem när vi skulle mata in ordrarna, och där var det alltid manuellt handpålägg för att få in dem rätt”.

Idag ser flödet annorlunda ut jämfört med tidigare:

“Idag när en kund lägger en order så skickas den automatiskt till vårt affärssystem via Gung. Väl inne i vårt affärssystem så skickas den per automatik till lagret för hantering. Vi gör inget manuellt i orderflödet, utan allt sköts automatiskt. Detta har frigjort så mycket tid och det är skönt”, säger Camilla på Cross.

200603_Cross_SS21_4797.jpg

Vad gillar Cross Sportswear extra mycket med Gung?

Cross har använt Gung B2B sedan 2018 och har med tiden byggt på portföljen av funktioner som finns i och runtomkring Gung. Idag har Cross en gedigen och välutvecklad B2B med en fräsch och användarvänlig B2C. Camilla menar att mycket av det välfungerande samarbetet beror på den goda relation som byggts upp över tid:

“Gung är väldigt lättanvändligt, smidigt, och funkar bra. Det finns även många olika möjligheter som skulle underlätta vårt arbete enormt”.

Vidare beskriver Camilla den process som tog Cross från en svårarbetad e-handel till en av yttersta grad automatiskt hanterad plattform:

“Efter vi bestämt oss i samtal med Mats hos er, så tog Hanna över processen för implementering och skötte den med bravur. Vi hade en öppen kommunikation och ett mycket effektivt workflow. Hanna var tydlig med resan från 0-100 och delegerade uppgifter som kunde skötas simultant medan e-handeln byggdes. Vidare var också Hanna väldigt transparent med framstegen som gjordes vilket gjorde att vi som kund fick en mycket bra inblick i vad som är möjligt i Shopify”.

Eftersom Gung PIM har bidragit till att all data samlats på ett ställe så kan man med enkelhet sprida den datan till nya kanaler. Detta är något som låg till grund att Cross ansåg Gung också vara en bra B2C-partner. Camilla avslutar med att berätta den frågeställning som gjorde att kontakt angående B2C med Gung inleddes:

“Varför inte låta artiklarna i Gung bara rinna över automatiskt till Shopify?”

Vi på Gung riktar ett enormt tack till Camilla Jäntti och Cross för en härlig intervju, samt till att de är en underbar kund att arbeta med. Vi önskar Cross all lycka med den expansion som nu väntar och vi kommer göra allt för att bidra till deras framgång.

Läs mer om: cross-sportswear.com

Föregående
Föregående

Active Brands Group

Nästa
Nästa

PR Home