CLN ATHELTICS

B2B + PIM + MARKNADSPLATSINTEGRATION + B2C MED norce| BORÅS | SPORTKLÄDER

CLN Athletics effektiviserar med orderportal och PIM för att fokusera på tillväxt och hälsa

När ett företag växer är det viktig att kunna lägga tid på det som är viktig. För CLN Athletics har Gung blivit en naturlig del av tillväxten. CLN Athletics brinner för att främja hälsa och välbefinnande och för dem är det viktigt att kunna behålla det fokuset, istället för att spendera för mycket tid på det administrativa. Med en B2B orderportal och PIM-lösning från Gung har de redan effektiviserat sina orderflöden och sparat mycket tid. Med återförsäljare och kunders upplevelser i fokus fortsätter de utveckla sina flöden och satsar bland annat på en marknadsplatsintegration mot Stadium.

Gung underlättar vardagen och skapar tid till att fokusera på rätt saker.

— Simon Hallberg, e-commerce manager på CLN Athletics

Att få loss tid för det som är viktigast

När kompisarna Per-Oscar Berggren och Robin Rudholm började träna CrossFit insåg de snabbt att de kläder som behövdes inte fanns så utbrett här hemma i Sverige. Man började då göra kläder och sälja till vänner och familj. Med en stor skopa företagsamhet blev detta till CLN Athletics, ett varumärke med clean design och som står för en clean och hälsosam livsstil. Även om basen från början låg i CrossFit så har man sedan starten 2014 breddats och kläderna fungerar lika väl för löpning och styrketräning.

Med Gungs B2B, tillsammans med PIM-lösningen upplever CLN många fördelar, bland annat enkelheten i hur man kan berika produkter. Genom kopplingen mellan B2B, PIM och affärssystemet Fortnox kan Gung automatisera stora delar av produktinformations- och orderflöden för CLN.

”Vi hade förstått att Gung var bra men kanske inte hur mycket det faktiskt kunde underlätta för oss. Det märker vi nu när vi har kommit igång med det och ser hur många möjligheter man har framför sig. Man sitter ju annars med tusen excelfiler som man måste få ihop till någonting. Nu har vi allt några klick bort. Vi märker att vi borde ha kommit igång med Gung ännu tidigare, det underlättar för oss i vardagen att ha allt samlat på ett ställe.” berättar Simon Hallberg, e-commerce manager på CLN Athletics.

”Vi sparar mycket tid och allt har blivit mycket enklare. Ska vi till exempel offerera kunder går det mycket snabbare med Gung så att man kan fokusera mycket mer på försäljning, att sprida varumärket och kontakt med nya kunder istället för att sitta med det administrativa. Vi vill ju växa! Vi har egentligen alla grunder för att öka, då är det viktigt att kunna lägga tid på försäljning och att inte behöva sitta med administrativa saker.”

Enklare flöden med Gung

CLN har kopplat många flöden med Gung. Produktinformation uppdateras automatiskt och enkelt mellan system tack vare PIM och exporter är enklare än någonsin att dela med kunder. Offerter skapas automatiskt med ett fåtal knapptryck, alltid med korrekt information. Samtidigt effektiviseras orderflöden genom kopplingen mellan ordrar och Fortnox. Återförsäljare kan nu enklare kan lägga order på egen hand.

”Att våra återförsäljare eller kunder kan gå in och lägga en order är en funktion vi haft till viss del innan men den har inte varit så teknisk som den är nu. Det blir mer enkelt och tydligt nu och vi behöver inte göra någonting mer än att plocka och skicka.” berättar Simon.

Med en smidigare lösning för B2B på plats fortsätter CLN effektivisera flöden. Främst på tur är B2C lösningen via Norce. Där ser man stora möjligheter att effektivisera flödet genom att förenkla hur produkter berikas.

”Vi är på väg att koppla PIM till Norce som är vår ehandel mot slutkund. Som det har varit har man behövt skapa upp allting manuellt och klippa och klistra in produkttexter, men nu ska vi kunna skjuta in det direkt i Norce från PIM. Det kommer också underlätta mycket för oss som sitter med det. Då behöver jag bara lägga in allt på ett ställe och trycka på en knapp så är det klart. Det kommer också spara mycket tid så det är superbra!” förklarar Simon.

Nyttan av att sälja på marknadsplatser

Som ytterligare en del av tillväxtresan är CLN nu i de tidiga stadierna av att komma igång med att sälja storskaligt via Stadium Connect - en integration som sköts via Gung och kopplar marknadsplatsen mot CLNs PIM och affärssystem. Tidigare hade man provat att sälja ett par plagg via Afound, men nu ska man satsa stort med Stadium.

“Det känns jättebra!” säger Simon. “Känslan är att det finns en enorm potential för oss som kanske är ett lite mindre företag om man jämför med många andra. Nu kan vi faktiskt visa hela vår kollektion och vi styr själva vad vi vill visa. Jag tror enormt mycket på den marknadsplatsbiten.”

”Kan du få snurr på det och du har en bra produkt så tror jag att vi tjänar mer på marknadsplatsen än om vi säljer direkt till återförsäljare som håller lager. Det blir nog en win-win för återförsäljare också i det långa loppet för då kan de se produkter som rullar och går bra, istället för att köpa in på en hel kollektion” fortsätter Simon.

Framtiden för CLN med Gung

CLN har mycket på gång med Gungs utvecklare. Ett spännande projekt är inköpsplaneraren, med den blir det enklare än tidigare för CLN att planera inköp efter behov, utan att behöva lägga tid på analyser.

“I dagens samhälle är det viktigt med frakter och leveranser för att ha rätt produkter på lager och kunna lägga prognoser på det. Att kunna få ut den informationen som en export från Gung med ett klick istället för att gå in i Fortnox och se hur mycket vi har sålt och vad som är på väg in och när nästa leverans kommer skulle så klart förbättra vår potential att växa genom att ha rätt varor på lager. Det är mycket som ska klaffa men vi har fått mycket support så det känns bra och ska bli spännande,” säger Simon.

Mycket har alltså hänt för CLN så kommer det att fortsätta. Vi på Gung tackar Simon Hallberg och CLN Athletics för ett gott samarbete som vi ser fram emot att fortsätta medan de växer ytterligare!

Föregående
Föregående

Saddler

Nästa
Nästa

Trofé