SADDLER

B2S + PIM | KUNGSBACKA | LÄDERACCESSOARER


För Saddler börjar och slutar allt med säljarna. Med ett stort nätverk av engagerade och passionerade säljare på flera olika marknader har man med Gung gett dem verktyg för att kunna jobba så enkelt och effektivt som möjligt.


Saddler designar och tillverkar läderaccessoarer och har sedan starten 1986 strävat efter att alltid hålla en hög kvalitet, att ha tidsenliga produkter och att aktivt jobba för att påverka läderbranschens alla delar i en positiv riktning. 

Försäljningen sträcker sig idag över hela Europa vilket betyder att de säljverktyg som man använder behöver vara stabila och enkla att använda för många. Samarbetet mellan Saddler och Gung har varit igång sedan 2017 och det startade just så, som ett samtal två säljare emellan för att hitta en riktigt bra säljarlösning.

”Vi hade ett gammalt säljprogram som hade tagits fram med Garp, innan dess hade vi ingenting alls och då fick vi faxa in alla order. Det var inte så att vi letade efter något nytt när Mats på Gung hörde av sig men vi träffades och det han visade passade väldigt bra och hade mycket av det vi saknat i det gamla programmet. Så vi fick en presenterad lösning som vi tyckte var väldigt, väldigt bra. Och den är ju extremt bra”, säger Hampus Sällström säljare på Saddler. 

Målet var att säljarnas vardag skulle förenklas med en mer effektiv informationshantering och orderläggning, helt integrerat med Garp. För att passa Saddlers arbetssätt så har flera av Gungs standardfunktioner använts, och i några fall har man även valt att göra mindre anpassningar. 

”Vi har behövt skruva lite i systemet för att göra det mer effektivt för oss. Vi jobbar med två säsonger om året och en baskollektion parallellt, samtidigt som våra varor inte alltid följer samma storleksstege – eftersom vi jobbar med bälten, väskor och plånböcker. Dessutom säljer vi från lager och har stor lagerhantering, så det behövde fungera med flerlagerssystem. Det har varit väldigt smidigt att fixa. Då har jag bara varit inne och träffat grabbarna i Göteborg och vi har suttit och pratat igenom vad jag tycker om ditten och datten och så har de skruvat till det på ett smidigt och effektivt sätt”, fortsätter Hampus.

Det fungerar väldigt bra och jag kan jobba väldigt effektivt både i butik och på införsäljningar.”

— Hampus Sällström, säljare på Saddler

Allt på en och samma plats…

Genom en B2S-portal så kan man göra vardagen enklare för säljare som Hampus. När all information och funktion som en säljare kan tänkas behöva finns samlat på en plats så har de tillgång till det som behövs för att göra jobbet bra. Som till exempel orderhistorik, kontaktpersoner och tidigare ärenden.
”Det är så praktiskt och enkelt att kolla upp historik, priser, rabatter och hitta kontaktpersoners telefonnummer och mejladresser”, säger Hampus.
I B2S-portalen kan säljarna på Saddler även hitta produktinformation, bilder och priser för att så snabbt och smidigt som möjligt kunna lägga en order som går direkt in i affärssystemet Garp, eller skapa ett orderförslag för en kund.

… men också allt var som helst.

”Idag lägger vi alla order i Gung, även inhouse”, förklarar Hampus. ”Inne på kontoret jobbar de med Garp men vi säljare jobbar bara med Gung. Det är enklare att lägga order när vi sitter inne på kontoret. Och dessutom är det smidigt att när vi har möten ute med kund så kan vi lägga kompletteringsorder på plats för att de ska spara tid och slippa meka med det. Vi kan också lägga in order för leverans längre fram i tiden.”

”Jag jobbar gärna både på dator och i min iPad”, säger Hampus, “det som är positivt med Gung är att jag kan köra det i iPaden. Det blir ett snabbt och smidigt sätt att få fram information och det krävs få knapptryckningar för att få fram den information jag behöver – som att hitta kunder eller artiklar, få fram bilder, prisinfo och allt sådant. Det fungerar väldigt bra och jag kan jobba väldigt effektivt både i butik och på införsäljningar.”

Framtiden för Saddler 

På Saddler har man länge haft en tydlig målbild och framtidsambition som man arbetar flitigt mot:

”Vi var inne i ett jättestort projekt när pandemin slog till”, berättar Hampus, ”då höll vi på att gå in i Tyskland och övriga Europa ganska hårt och det har vi fortsatt med men kanske inte lika offensivt. Men vi jobbar över lag väldigt mycket med att utöka vår marknad utanför Norden. Ambitionen är både att vi ska säkerställa vår position i Norden, där vi vill vara den största accessoarleverantören, men även att vi ska vara en stor spelare på den europeiska marknaden.”

”Vi håller på väldigt mycket med webben, både med vår egen web och med våra samarbetspartners som vi också ska utöka samarbeten med”, avslutar Hampus.

Vi tackar Hampus Sällström och Saddler för ett långt och bra samarbete. Ett samarbete som vi på Gung fortsätter att vårda för att Hampus och hans kollegor ska kunna fokusera på sin försäljning, med hängivenhet och engagemang!

Hampus Sällström, Saddler

Om Saddler

"Läder är vår passion. Vi har designat och utvecklat modeaccessoarer sedan 1986 och vi älskar fortfarande vårt jobb lika mycket som vi gjorde när vi startade. Vårt huvudkontor ligger i Kungsbacka, en mysig liten stad utanför Göteborg, som har varit en handelsstad ända sedan 1658. Idag har över 2 000 verksamheter sitt säte i Kungsbacka.

Först och främst ska Saddlers accessoarer göra så att den som bär dem känner sig snygg. Men de måste även kännas bra att använda dem. Vi har en skyldighet gentemot oss själva, och mot omvärlden, att göra vad vi kan för att tillverka våra produkter på ett hållbart sätt."

Läs mer om Saddler här
Föregående
Föregående

Colmec

Nästa
Nästa

CLN Athletics