COLMEC

B2B + B2S + PIM // NORRKÖPING // FUNKTIONSLEVERANTÖR AV DÄCK OCH DÄCKTJÄNSTER


Målet: Kunderna ska alltid få tag på det de behöver, utan begränsning av kontorstider

I en tid där tillgänglighet och flexibilitet blir allt viktigare för företags framgång, tar Colmec ett gigantiskt kliv framåt för att säkerställa att deras kunder – återförsäljare av däck runtom i Sverige – har obegränsad tillgång till nödvändiga produkter, oavsett tid på dygnet. Med lanseringen av sin innovativa e-handelsplattform, utformad för att smidigt integreras med deras befintliga affärssystem Jeeves, erbjuder Colmec en lösning som inte bara effektiviserar orderläggning och kundsupport utan också revolutionerar hur återförsäljare hanterar sina inköp och försäljning.

Upptäck hur Colmecs tillsammans med Gung har skapat en användarvänlig och funktionell webbplats med säljstöd som är anpassat för både innesälj och återförsäljare, till anpassade priser och leveransinformation vid inloggning, har Colmec satt en ny standard för e-handel inom B2B-sektorn.

E-handel för återförsäljare

Colmec hade pratat ganska länge om att starta upp en e-handel för återförsäljare. Och precis som allt annat man gör på Colmec så ville de göra det bra när de väl tar sig an det. När man väl var redo för att ta dra i gång projektet så tittade de på en handfull olika leverantörer men valet föll på Gung då de kunde interagera direkt med Jeeves som är företagets affärssystem, och de var dom enda som presenterade en lösning för Colmecs utesäljare. Mycket av informationen kring produkter så som mönsterdjup, vikt och mått fanns redan i Jeeves så det var lätt att spegla upp i kommande webshop.

Säljstöd för både återförsäljare och egna säljkåren

Just att Colmecs säljare lätt skulle kunna ha tillgång till sin kundstock och kunna hjälpa kunderna med att lägga order, se orderhistorik och fakturor var viktigt i projektet. Och eftersom de jobbar i samma gränssnitt som Colmecs återförsäljare blev de även lite av en stödfunktion om kunderna behövde hjälp eller hade frågor om själva webshopen. Det blev enkelt för säljarna att kunna guida sina kunder genom funktioner i webshopen just för att det ser likadant ut för en säljare som för sin kund.

Tillgänglighet och service även på helger

I arbetet tillsammans med Gung låg fokuset på en lättanvänd, tydlig och funktionell sida, inte något flashigt. Man ville helt enkelt att det skulle fungera på samma sätt som när kunderna eller säljarna ringde till innesäljavdelningen. Men med skillnaden att de inte skulle behöva begränsas av kontorstiderna eftersom många däckverkstäder har öppet även på helgerna. Målet var att öka sin tillgänglighet och service gentemot sina kunder.

En av de viktigaste punkterna för Colmec var att när kunden loggar in skulle de få rätt priser, rätt rabatter och betalningsvillkor direkt. De skulle även få reda på vilken dag turbilen lämnar Colmec så de vet när de kan förvänta sig sin leverans. Det skulle helt enkelt inte vara någon skillnad mot att lägga order via innesäljavdelningen.

När pandemin slog till stod vi plötsligt utan några av de artiklar som kunderna efterfrågade. Det fina med vår kundportal då var att de själva kunde söka upp likvärdiga produkter på ett enkelt sätt.

- Johan Carlsson, fd E-handelsansvarig och säljkoordinator på Colmec

Produktalternativ hittas enkelt i portalen

Colmec hann att ha sin B2B e-handel uppe ca 1 år innan världen kom in i covid-pandemin och allt med leveranser kastades omkull. Som tur är så hade Colmec sin egen produktion av regummeringar här i Norrköping men eftewrsom man även är leverantör av nyproducerade däck från stora tillverkare världen över kastades leveranserna lite på ända när pandemin var i full sving. Vissa däckverkstäder är inkörda på specifika mönster och varumärken, och när det här hände som var helt utom Colmecs kontroll stod man plötsligt utan några av de artiklar som kunderna efterfrågade. Det fina med kundportalen var då att deras kunder själva kunde söka upp likvärdiga produkter på ett enkelt sätt i webshopen. De kunde jämföra med bilder, funktion och pris för att kunna lösa sin åkares behov. Något som hade varit svårare att göra om man inte haft en webshop.

Webshop 2.0 och framåt

Efter ca 1,5 år så hade Colmec börjat skissa på nya funktioner man ville ha i sin web shop. Så de hade gjort en lista med funktioner för både kunder och säljare, hur kunde man förbättra sitt digitala erbjudande, och hur kunde de skapa en bättre upplevelse för sina kunder.

Colmec jobbar med både däck och fälgar och har en egen monteringsavdelning, så det var logiskt för dem att kunderna även skulle kunna beställa kompletta hjul. Och eftersom även dubbningar utförs hos dem i Norrköping givetvis vill de ha med det också.

Säljarna ville ha ett enkelt sätt att rapportera sina aktiviteter hos kunderna, möjligheten att sätta olika statusar som påbörjad eller avslutad, utan att behöva vara inne i andra system, åter igen så skulle det vara funktionellt och smidigt. Och när man ändå tog fram funktioner för säljarna så fick de även enklare statistik som uppdateras i realtid. Allt för att dom ska ha koll på sina egna siffror och prestationer när dom önskar det.

Och sist men inte minst, när Colmec gjorde uppgradering av sin webshop till 2.0 gjordes även ett omtag när det kom till designen, så att den följer företagets grafiska profil.

Det har varit väldigt bra för Colmec att ha möjlighet att skala upp funktioner när man hittat nya behov, så man inte harsutit fast i en lösning och de funktioner som fanns initialt.

Colmec är en funktionsleverantör och producent för lastbilsdäck och en den ledande aktören inom lastbilsregummeringar i norra Europa. Med fabrik och lager i urspungsstaden Norrköping och en fabrik och lager i Polen så förser de stora delar av åkerinäringen i och kommunaltransportbolagen i Norden med svenskproducerade regummeringar.

Föregående
Föregående

Vasuma

Nästa
Nästa

Saddler