DIDIRIKSONS

B2B + B2S // BORÅS // VARUMÄRKE REGN- & FUNKTIONSPLAGG


Didriksons_namnlapp.jpg

Gung: Kärnan i Didriksons digitala transformation och B2B-strategi

Didriksons, som idag är Skandinaviens största varumärke på regn- och funktionsplagg, har på sistone byggt om hela dess infrastruktur, men valt att ha kvar Gung e-handel för B2B och B2S. Vad låg till grund för det beslutet?

En kontaktannons för över 100 år sedan ledde till en relation som blev så mycket mer än bara en romans - det blev en livräddare för många. År 1913 hade Hanna och Julius Didrikson, 3 år efter de träffats genom en kontaktannons, experimenterat fram ett plagg som kunde motstå vind och vatten på ett sällan skådat sätt. Nu, över ett århundrade senare, arbetar över 90 personer på Didriksons huvudkontor i Borås och på de säljkontor som finns runt om i Europa. Trots att man växt till en gigant inom sitt område sedan starten tidigt förra seklet så är visionen och målet detsamma nu som då: Att hålla människor torra och bekväma utan att hindra någon, liten som stor, från att ta sig ut och göra det som de älskar.

För oss på Didriksons är Gung ovärderligt

— Anders Jentler, CDO på Didriksons

Stora krav på orderläggning

Hanteringen av orderläggning för Didriksons är något som på sistone blivit oerhört centralt - dess betydelse blir allt mer framtonad och i och med det utmaningen att klara av den. Didriksons som omsätter 520 miljoner SEK, har säljkontor i Finland, Norge, England, Tyskland, och Sverige, och med över 90 anställda har idag en ganska gedigen och omfattande global infrastruktur för att tackla alla utmaningar man stött på längs vägen. När man stod inför utmaningen att klara av orderläggning från många olika kanaler, aktörer, och länder så gjorde man ett aktivt val - att låta Gung assistera med försäljning genom e-handel för B2B och B2S. Det valet man gjorde då står man fast med än idag.

Anders Jentler, CDO på Didriksons, menar att man med gott förtroende valt att ha kvar Gung trots att man gjort rent hus vad gäller infrastrukturen:

“För några år sedan beslutade vi om att byta affärssystem och bygga om hela infrastrukturen. Dock, tog jag ett beslut ganska tidigt i den processen att vi skulle behålla Gung, just för den anledningen att det är en så pass central plattform för oss på Didriksons när det kommer till webshop för B2B. Vi skaffade Gung för att få koll på vår orderläggning, och har sedan dess byggt väldigt mycket kring Gung som idag är en central och oersättlig plattform. Dessutom förstår Gung verkligen skillnaden mellan B2B och B2C”.idriksons som kund. Vi tackar hjärtligast för det fina orden och en mycket trevlig intervju.

stratus_mens_jacket_502102_108_1065_m192.jpeg

Hur Gung har blivit en central samlingspunkt för verksamheten hos Didriksons

Didriksons som anslöt till Gung-familjen 2016 har med åren samlat allt fler funktioner i Gung för att få ut den fulla potential plattformen besitter. Man har alltså med åren flyttat funktioner och data som legat spritt till ett centralt ställe. Det har resulterat i att effektiviteten ökat vad gäller försäljning B2B och B2S, men också tillgängligheten till dessa funktioner. Anders Jentler påpekar hur centralt Gung blivit i deras verksamhet:

“För oss på Didriksons är Gung ovärderligt. Gung har med åren blivit en central samlingspunkt för så mycket mer än bara vår orderläggning. I dag är Gung ett affärskritiskt system, utan att ta till överdrift. Genom Gung har vi möjlighet att hantera flera affärsflöden och med enkelhet distribuera både enhetlig och kundspecifik information till kunder och marknadsplatser, bara för att nämna några, idag, kritiska funktioner. Det är en otroligt stor fördel att kunna samla all data och information ur ett data-management- och integritetsperspektiv. Vi bygger en gång sen är det tillgängligt och samma för alla.”

Med en ny infrastruktur ligger framtidens utmaning inte i det tekniska, utan i det operationella

Didriksons har kommit så långt med deras systemarkitektur och det stöd de har i deras system att utmaningen, när man blickar framåt, inte ligger i den tekniska utvecklingen, utan snarare inom operationella frågor. Anders Jentler menar att det är en utmanande framtid man står inför, men att det är tryggt att veta att man har en gedigen teknisk portfölj, med Gung i synnerhet, att förlita sig på:

“Gung är otroligt centralt för oss och blir i framtiden ännu viktigare. Vi är så bekväma i vår relation med Gung att vi känner stort förtroende för att Gung kommer leverera med samma träffsäkerhet i framtiden som man gör idag. Vi vill växa tillsammans med Gung. Att deras webshop och e-handel är gedigen, välarbetad, och öppnar för många möjligheter vad gäller tillgänglighet och service bidrar absolut till att vi har en så bra relation, men det är ändå viljan hos Gung att hjälpa och bidra som gör Gung till Gung.”

Avslutningsvis tycker Anders Jentler att det är roligt att användandet av Gung ökar:

“Vi släpper på allt fler och fler användare i Gung, och det är alltid lika roligt att höra de positiva orden man får från våra B2B-användare som menar att Gung sparar dem otroligt mycket tid och energi. Ju mer Gung utvecklas desto större affärsnytta ger vi våra externa såväl som interna användare. Alla användare arbetar i ett enkelt och användarvänligt gränssnitt med relevant och tillförlitlig information i realtid. Att minska antalet användare i vårt ERP är positivt ur flera olika perspektiv”.

Vi på Gung är såklart oerhört hedrade av att ha Anders Jentler och Didriksons som kund. Vi tackar hjärtligast för det fina orden och en mycket trevlig intervju.

Föregående
Föregående

PR Home

Nästa
Nästa

Limitato