LIMITATO

B2B, SÄLJPORTAL, PIM + PDM // GÖTEBORG // GROSSIST KLÄDER & SKOR

Limitato förvandlar svenskt mode till global succé stödd av Gungs plattform

Är det möjligt för ett klädmärke att gå från att vara en lokal aktör i Mölndal till att bli en global spelare, representerad i ikoniska varuhus som Harrods och Luisa Via Roma? Limitato bevisar att det inte bara är möjligt utan också genomförbart med rätt strategi och verktyg. Genom att anamma Gungs lösningar har de kunnat accelerera allt från produktutveckling till internationell distribution. Deras förmåga att snabbt anpassa sig till marknadens krav och minimera administrationen bakom kulisserna har inte bara förstärkt deras varumärke utan också skapat ett företag som är redo för framtiden.

Så accelererade Limitato sin tillväxt: Strategin bakom svenska modemärkets globala framgång

Ett nytänkande klädmärke, finns det? Limitatos resa gick spikrakt från hemmakontoret i Mölndal till butikerna Harrods och Luisa via Roma. Så ja, flera saker gjorde de nytt – och helt rätt. Limitatos verksamheten expanderar kraftigt och intresset är stort internationellt. Varumärket har lanserats i butiker som Harrods i London, Luisa Via Roma i Rom, Jelmoli i Zurich och Base Blu i Varele, Italien. För att hänga med i tempot som krävs, ställs höga krav på snabba processer och minimal administration. Gungs mjukvara hjälper Limitato i deras arbete med att skapa nya kollektioner, hantera produktdata (PIM), orderläggning för distributörer, agenter och återförsäljare samt inköpshantering och uppföljning.

emrik-limitato.jpg

Emrik Olausson som är en av grundarna till Limitato hittade Gung via ett tips från en kollega i branschen:

För oss har Gung varit fantastiskt” berättar Emrik.

För 6 månader sedan satt jag med orders i 150 Excelark och med en stor portion ångest. Vi hade inte koll på hur mycket vi skulle köpa och vem som skulle ha vad och när. Att skapa nya produkter tog minst 3 dagar och att få in orders det dubbla. Nu lägger vi upp en helt ny kollektion med EAN-koder, bilder, färger, storlekar på under timmen samtidigt som att vi inte rör vid orders som kommer in utan vi kan ägna tid till vår fortsatta expansion. Det är otroligt skönt. Vi har precis kopplat på en 3PL lösning vilket gör att vi slipper egen hantering av vårt lager samtidigt som vi även låter våra återförsäljare och agenter få tillgång till vårt lager i realtid – utan att behöva ringa eller maila vårt back office.

limitato-sajt3.png

Daniel Göhlin, på Gung, har varit med på Limitatos resa mot global framgång:

Det har varit otroligt motiverande att kunna hjälpa ett ungt och hungrigt bolag som Limitato. Allt går väldigt snabbt och saker förändras hela tiden, det älskar vi! Med Gung har de fått ett system som de kan växa i utan att behöva investera tungt i nya program och resurser. Även om deras ekonomisystem Fortnox inte kan hantera de behov som ett modernt modeföretag kräver så kan Gung komplettera dessa luckor och på så vis få ihop en komplett lösning som dessutom är väldigt kostnadseffektiv”.

Limitato har ökat sina återförsäljare från 25 till 256 på bara 2 år och fortsätter att växa, under föregående införsäljning togs samtliga orders via Gungs olika gränssnitt för orderläggning.

Föregående
Föregående

Didriksons

Nästa
Nästa

Silvent