HL DISPLAY

B2B E-HANDEL + SÄLJPORTAL + API | BUTIKSINREDNING, NACKA

hl-sajt.png

Med kunder över hela världen kan det vara svårt att upprätthålla kontakter och säkerställa en hög servicegrad. En utmaning som växande multinationella HL Display stod inför. Lösningen blev en kundportalslösning för storkunder och en intern säljportal.

Året var 1954. Harry Lundvall noterade att produkter i butiker var dåligt exponerade och utbudet av prisetiketter var högst begränsat. Under en tid när handelsboden utvecklades till snabbköp tog Harry saken i egna händer. Med hjälp av ett strykjärn började han tillverka etiketthållare och utrustning för varuexponering hemma i källaren i Borlänge. Det var starten för det HL Display som idag, 65 år senare, har sina produkter representerade i 295 000 butiker över hela världen. Huvudkontoret finns i Nacka utanför Stockholm och försäljning sker via egna säljbolag eller utvalda partner, beroende på marknad. I en internationell verksamhet som denna, finns det förstås utmaningar.

Vi har ett stort nätverk av kunder över hela världen och vi märkte att vi hade svårt att få en tillräckligt hög frekvens i våra kundkontakter och därigenom svårare att hålla kunderna nöjda”, säger Magnus Rönn, Digital Transformation Manager på HL Display. ”Vi märkte också en ökad efterfrågan hos kunderna att själva kunna beställa våra produkter på tider som passade dem, utan att behöva prata med en fysiskt person hos oss.”

HL Display insåg att digitalisering var vägen att gå för att komma kunderna närmare på ett effektivt sätt. En förstudie togs fram i februari 2019 och en utvärdering av systemlösningar och leverantörer i mars.

hl-display.jpg

Ny säljkanal gav högre kundnöjdhet

Lösningen blev Gung B2B och B2S. Idag används de till två huvudsyften - dels tjäna som en kundportal för bolagets storkunder och dels en intern säljportal. I kundportalen loggar kunden in till en personaliserad portal som enbart visar produkter och tjänster relevanta för varje specifik kund. Härigenom underlättas och snabbas orderläggning upp högst avsevärt. Säljportalen används av HL Displays egna säljare, och då framförallt vid kundbesök. Direkt i kundmötet kan de supportera kunderna med information om lagersaldo, presentera nya produkter och förstås även lägga ordrar. ”Vår nya säljkanalen har inte bara inneburit en högre servicegrad till kunderna utan också att vårt säljarbete och vår interna administration blivit mer effektiv”, berättar Magnus. ”Gensvaret från kunderna är väldigt positivt och det är oerhört kul att de upplever oss som proffsigare och snabbare.”

hl-display-2.jpg

Snabb resa från idé till färdig lösning

Implementeringen av Gung-lösningen hos HL Display blev en smidig process. Trots att HL Display använder en kundanpassad version av sitt affärssystem Jeeves och att Gung i sin tur använder en integration byggd på standardprocedurer, räckte det med enklare justeringar för att få systemen att arbeta tillsammans.

Även om B2B och B2C börjar närma sig varandra finns fortfarande vitala skillnader och det tar verkligen Gung hänsyn till”, förklarar Magnus. ”Gung är ett system som ser och tar hänsyn till de faktiska krav som affärsprocesser i en B2B-miljö ställer. Det är affärskritiskt att på ett enkelt sätt kunna visa och använda data från komplicerade affärssystem, både för externt och internt bruk.”

Implementeringen av webborderportalslösningen påbörjades i maj och var klar i augusti - och då togs ändå paus för sommarsemester.

Ytterligare digitalisering i planen

”Att vi lyckades beror till stor del på att Gung jobbar nära oss som kund. Den personliga kontakten och deras lösningsorienterade inställning är guld värd - där andra ser problem, där ser Gung lösningar”, konstaterar Magnus nöjt. ”Våra kunder var imponerade över hur snabbt vi gick från idé till färdig lösning och vi har fått ett ökat förtroende.

Kundportalen finns nu lanserad till några utvalda storkunder i Frankrike och Säljportalen till samtliga säljare i Norden. Planen framåt är att rulla ut kundportalen till ytterligare storkunder på andra marknader och den interna säljportalen till än fler användare marknader. Dessutom ska en mer traditionell webblösning tas fram till lite mindre kunder. När allt är klart är målet att samtliga säljare, partner och kunder har access. Men den digitala resan är inte över med det utan HL Display har ytterligare planer för framtiden för att förenkla och förbättra - både för sig och sina kunder.

Nästa steg är att skapa ett digitalt flöde för hela processen - från beställning till leverans - vilket innefattar till exempel returportaler och leadgenereringslösningar. Teamet på Gung förstår verkligen affärsprocesser och därför blir det enkelt för dem att göra de webbaserade. Vi ser verkligen fram emot vår fortsatta digitala resa tillsammans”, avslutar Magnus.

Föregående
Föregående

Mountain Horse