Marknadsplatsintegrationer som en självklarhet

 

Allt fler varumärken och distributörer söker sig till marknadsplatser för att öka sin räckvidd och nå ut till tusentals potentiella slutkonsumenter. Antalet marknadsplatser ökar explosionsartat och för att bibehålla konkurrenskraft är det viktigt att era produkter finns här. Att sälja på marknadsplatser för med sig ökad trafik och försäljning samt en påskyndad internationalisering av varumärken.

Gung hjälper er att snabbt komma igång och förenklar hela processen, för att ni ska slippa det manuella arbetet.

 

Det som brukar vara lite krångligt

 

 KRAV FRÅN MARKNADSPLATSEN

Marknadsplatsernas krav på snabba uppdateringar om orderstatus kan vara svåra att uppfylla, vilket leder till sämre prestation och lägre exponering.

PRODUKTDATAHANTERING

Att ladda upp produkter med all produktdata marknadsplatsen behöver, som bilder, information och pris, är ofta en väldigt tidskrävande uppgift.

LAGERSALDON

Det är lätt hänt att det blir fel i lagersaldot när man behöver uppdatera det efter varje lagd order och man blir straffad om man skulle översälja.

Hur mycket bättre kan det bli?

 
 

UTAN GUNG – försäljning via marknadsplatser utan integration mot affärssystemet

  1. Samla ihop produktdata i ett dokument

  2. Ladda upp produktinformationen i marknadsplatsens portal

  3. Uppdatera dina erbjudanden och produkter med priser

  4. Ta emot ordrar och för över till affärssystemet

  5. Plocka order

  6. Meddela marknadsplatsen att ordern är skickad

  7. Uppdatera lagersaldo på marknadsplatsen

 
 

MED GUNG – försäljning via marknadsplatser integrerat med affärssystemet

  1. Berika produkter i PIM som är integrerat med ditt affärssystem

  2. Generera filer för produktimport till marknadsplatsen

  3. Invänta att ordrar automatiskt landar i affärssystemet

  4. Plocka order

  5. Marknadsplatsen notifieras automatiskt att ordern är skickad

  6. Lagersaldo uppdateras automatiskt

 

Vad innebär en integration?

Marknadsplatser är ett fantastiskt verktyg för att nå ut till en bredare kundbas och säkra sin konkurrenskraft. Därför fokuserar vi på att du ska lägga ner så lite manuellt arbete som möjligt för att effektivt synas och sälja på marknadsplatser, ni får ytterligare en försäljningskanal.

I en integration till marknadsplats kan det också vara bra att ha en PIM-lösning för att enkelt komplettera artiklar med information som behövs som bilder och produktbeskrivningar. Du kan läsa mer om PIM här. Då finns alltid aktuell och uppdaterad produktdata medan orderflödena sköter sig själva mellan marknadsplatsen och affärssystemet.

Många av våra kunder har idag integrationer mot marknadsplatser som sköts av Mirakl, Btwentyfour och Zalando Connected Retail. Du kan läsa mer om Mirakl och de kunder som går att integrera mot här.

Genom en integration mellan ditt affärssystem och en marknadsplats vinner du många fördelar i form av funktionalitet och användarvänlighet.

Det låter ju bra men vad kostar det?

1:a marknadsplatsen

  • Pris från 1000kr i månaden

  • Uppstartskostnad efter behov

  • Kommer snart: Orderöversikt i Gung för obegränsat antal användare

2:a marknadsplatsen och alla därefter

  • Pris från 1000kr i månaden

  • 1-2 timmar i uppstartstid och -kostnad

  • Kommer snart: Orderöversikt i Gung för obegränsat antal användare

3 anledningar att välja Gung

 

INTEGRERAT

Genom att integrera med ditt affärssystemet kan Gung sköta stora delar av orderflödet automatiskt. Du sparar tid och flödet går fortare, vilket belönas av marknadsplatsen. Dessutom försvinner risken att översälja med ett konstant uppdaterat lagersaldo.

ENKEL DATAHANTERING

I en marknadsplatsintegration sköts datahantering via ett PIM-system som lagrar all produktdata. Du kan då uppdatera data i PIMen ut till samtliga marknadsplatser och ladda upp bilder och produktinformation på nolltid.

FLER MARKNADSPLATSER

När man börjar sälja via marknadsplatser är det lätt att få mersmak. Med Gung slipper du uppfinna hjulet för varje ny koppling eftersom vi är vana vid att anpassa lösningar efter de olika marknadsplatsernas krav.

PR Home - Ökad försäljning via marknadsplatser

En månad efter lanseringen av den nya integrationen hade försäljningen på marknadsplatsen gått om PR Homes egna B2C, trots att man bara lagt upp 3% av sitt sortiment.

Vill du veta mer om integration till Marknadsplatser med Gung?

VIll du lyfta din försäljning och skapa räckvidd via marknadsplaatser? Fyll i vårt formulär nedan så återkopplar vi till dig för en fortsatt dialog.