OTTO OLSEN

B2B + SÄLJPORTAL + PIM | NORGE | TEKNISKA PRODUKTER FÖR INDUSTRI OCH HANDEL | JEEVES


Otto Olsen revolutionerar produktadministrationen med Gungs PIM-system och B2B webshop

Nordens ledande leverantör av tekniska produkter för industri och handel valde Gung för att minska det administrativa arbetet med nytt PIM-system och ny webshop. I de tidiga stadierna av Coronapandemin påbörjade Otto Olsen arbetet med att bygga upp ett nytt PIM-system för att skära ner på det administrativa arbetet som krävdes för att hantera den omfattande produktkatalogen. Dagarna med Excel-ark fulla med produktinformation skulle snart vara över, istället skulle all data samlas på en central databas. I samband med detta ville man även bygga en ny B2B webshop som skulle vara enklare att navigera och lägga order i. Med sig på resan hade de Gung.

“Den respons vi fått från våra kunder sedan vi gick live har varit väldigt positiv.”

Erlend Gunnulfson Hegna, produktchef på Otto Olsen

 Behovet att organisera en en omfattande produktkatalog

Med ett enormt utbud på över 250 000 artiklar, alla med lite drygt 1500 olika möjliga egenskaper, upplevde Otto Olsen att det PIM projekt man hade inte höll för alla artiklar och produktdata. Man hade kataloger, Excel-filer med beskrivningar och bilder separat. Varianter av olika artiklar visades i B2Bn som enskilda artiklar, vilket gjorde den svår att navigera och ledde till att det blev krångligare att förse kunder med den information om produkterna de behövde för att lägga en order.

“Vi hade inte något man kan kalla system. Ingenting fungerade i det vi körde tidigare”, säger Erlend Gunnulfson Hegna, produktchef på Otto Olsen, över ett telefonsamtal. “Det var dåligt anpassat till oss och våra behov och dåligt genomfört när det kördes genom oss. Vi insåg att det var ohållbart och fattade därför beslutet att satsa på något nytt.”

Utöver en helt ny PIM-lösning behövde man även en ny webshop som skulle kunna användas i B2B handeln på ett smidigt sätt. Målet var att få en mer hanterbar produktkatalog både från ett administrativt perspektiv för internt bruk men att också göra det enklare för kunderna att komma åt information och lägga order direkt i en webshop. Erlend berättar vidare om processen kring att hitta rätt leverantör och varför man valde just Gung.

“När vi hade bestämt att det var dags att byta satte vi oss ner och skrev ner allt vi var ute efter, både i en PIM-lösning och för en webshop. Vi presenterade sedan allt detta för ett par olika leverantörer och fick på så vis erbjudanden baserat på det vi önskade. Valet föll då på Gung, delvis för priset men även för det vi kände att vi kunde få ut från projektet i och med kunskapen Gung kunde bidra med och integrationen som kunde göras med Jeeves.”

Resan från koncept till lansering

Projektet att implementera det nya PIM-systemet och att bygga webshopen påbörjades precis innan pandemin slog till med full kraft. Otto Olsen hann bara få besök av Gung en gång innan allt arbete blev tvunget att skötas på distans, med Otto Olsen i Norge och Gung i Sverige. Erlend tycker inte att det varit något större problem:

“Under hela projektet har vi haft ett gott samarbete. Vi känner att det har fungerat bra även på distans med god kommunikation och bra stöd.”

För att få igång det nya PIM-systemet behövde man på Otto Olsen samla all produktdata för samtliga 250 000 artiklar medan Gung arbetade med att göra det enklare för produktcheferna att få in all information i det nya systemet på ett sätt som skulle uppfylla Otto Olsens behov av organisering och effektivisering samt minska det administrativa arbetet i framtiden. Den stora produktkatalogen ställde därför höga krav på prestandan och funktionerna i det nya PIM-systemet. Man valde att skapa produktfamiljer, eller koncept, för att gruppera de artiklar som hade olika varianter och därmed göra den nya webshopen lättare att navigera. Resultatet är att all data nu ligger lagrad i en central databas – dagarna med Excel-ark är äntligen över. Det stora arbete Otto Olsen lagt ner på att sammanställa all produktdata har imponerat på Gung:

 “Deras arbetsinsats har varit väldigt imponerande. Man underskattar ofta det, men det blir inte bättre än vad kunden gör det, och de har gjort det väldigt bra”, kommenterar Daniel Göhlin, VD på Gung.

 Otto Olsens nya B2B webshop gick live i mitten av oktober 2021 och man såg snabbt nyttan.

 “Den respons vi fått från våra kunder sedan vi gick live har varit väldigt positiv. Även om vi fortfarande har en bit kvar att gå innan allt är helt färdigt är vi väldigt nöjda med det resultat vi ser hittills”, meddelar Erlend glatt.

Vad gillar Otto Olsen mest med Gung?

“Ja det är ju en väldigt svår fråga, att trycka på en grej det tycker jag är svårt”, säger Erlend och skrattar. Han funderar en kort stund innan han fortsätter. “Jag tycker att det varit ett gott samarbete mellan oss hela vägen. Men ska man lyfta en sak lite extra så skulle det nog vara kunskapen Gung har om både Jeeves och PIM-system. Det har ju lett till väldigt goda förutsättningar för projektet. Vi har kunnat få det stöd och den hjälp vi behövt under resans gång. Vi har kunnat ställa frågor och lägga fram förslag och snabbt fått tillbaka ett svar på om det skulle gå att implementera eller inte. Det är något vi uppskattat.

Vi på Gung tackar Erlend och Otto Olsen för ett bra samarbete, det är ett rent nöje att arbeta med Erlend och hans kollegor. Extra imponerande är det enorma arbete som lades ner för att samla in all produktdata för det nya PIM-systemet det gör det väldigt roligt att se webshopen gå live. Vi ser nu fram emot att fortsätta stötta Otto Olsens fortsatta tillväxt.

Kort om Otto Olsen

Sedan 1866 när grunderna lades för Otto Olsen har de fått industrier att rulla. Idag är de Norges största och mest kompletta leverantör av tätningar, tekniskt gummi, transmissionsprodukter och andra tekniska industriprodukter. De representerar flera världsledande tillverkare med ett sortiment som inkluderar varor från över 200 utländska leverantörer, med egen produktion kan de dessutom skapa lösningar till alla problem när de uppstår även om deras omfattande lager har svar på det mesta. Med huvudkontor i Skedsmokorset, Norge, har Otto Olsen ca 120 anställda.

Boka en demo

Skulle du vilja veta mer om detta? Boka en kostnadsfri demo med oss så får du chansen att ställa alla frågor och få svar på hur Gung skulle kunna funka för just ert företag.

Föregående
Föregående

Dr. Denim

Nästa
Nästa

Active Brands Group